Dag Nederland, Hola Panama (Stad)!

25 september 2022 - Panama City, Panama

woensdag 21 september

Door corona hebben we er even op moeten wachten, maar vandaag was het dan eindelijk zover: we gaan weer op avontuur buiten Europa! Dit keer gaan we naar Panama. In de aanloop van onze vakantie heb ik meerdere keren de vraag gekregen: Panama? Hoe komen jullie daar zo bij? Dat is niet echt een voor de hand liggende bestemming.... Hmmmm nee, misschien niet voor iedereen, maar een aantal jaren geleden zijn wij in Costa Rica geweest.  Dat was voor ons qua natuur echt de nummer een bestemming. Wij waren op zoek naar een soortgelijke reis maar dan toch net een beetje anders. Dan is buurland Panama, wat te boek staat als een nog onontdekte (natuur) parel, dus nog niet zo'n vreemde keuze.

En dus vertrokken we woensdagochtend vroeg richting Schiphol. Helaas begint de reis wel met twee uur vertraging, maar goed, het is niet anders. Eenmaal in het vliegtuig verloopt de vlucht erg rustig en komen wij na ruim 10 uur vliegen om 18.45 uur in Panama Stad. Enkele jaren geleden waren we hier ook al, maar dat was in verband met een overstap vanuit Costa Rica. Dit keer lopen we door naar de douane, waar we enorm lang moeten wachten. Er staan drie rijen: een voor de lokale Panamezen, een voor de toeristen en een voor de werkmigranten. Tsja en je raadt het al: niet alle loketten zijn open en de afhandeling verloopt traag. Eindelijk zijn we na bijna een uur wachten aan de beurt en kunnen we door naar de koffers en de autoverhuur. Het is een rit van bijna een half uur van de luchthaven naar ons hotel in Panama Stad. Inmiddels is het half vier 's nachts voor ons (Nederlands tijd) en zijn we behoorlijk moe. Maar we proberen het nog even vol te houden aangezien het lokaal pas 20.30 uur is.

In het vliegtuig van Amsterdam naar Panama Stad

donderdag 22 september

Na een goede nacht slaap, zijn we op tijd wakker. We ontbijten op ons gemak en proberen dan de metro te nemen naar de oude stad (Casco Viejo). Dit blijkt allemaal wat lastiger te zijn dan gedacht, want gewoon voor een paar euro een kaartje uit de automaat trekken is er blijkbaar niet bij. Dit komt doordat de automaat alle biljetten die die krijgt aangeboden weigert. Dan maar naar een ander metrostation? Of nee nog beter: een Uber! Met 15 minuten zijn we in de oude stad. Casco Viejo kenmerkt zich met smalle staatjes, gekleurde koloniale huizen en oude kerken. Het ziet er leuk uit, veel beter dan de rest van de Panama Stad dat bestaat uit hoogbouw en wolkenkrabbers. Op een afstand ziet dat er mooi en modern uit, maar van dichtbij kun je goed zien dat het grootste deel van de gebouwen wel een beetje vergaande glorie is. Dat geldt ook voor Casco Viejo hier staan veel oude koloniale huizen, die zo slecht zijn dat vaak alleen de buitenmuren nog overeind staan. Je hebt weinig fantasie nodig om te kunnen zien hoe mooi de gebouwen ooit waren. Gelukkig wordt er ook vol op gerenoveerd in dit stadsdeel en krijgen de gebouwen weer hun oude glorie terug, werkelijk prachtig.

Wat ons vooral opvalt aan de stad is dat het ondanks de bebouwing het toch heel groen is. De stad staat eigenlijk midden in de jungle. Door het groen en de jungle die niet ver weg is zien we heel veel vogels, zoals groene parkieten, kolibries en zelfs gieren. We hebben gelezen over de roofvogeltrek die van noord naar zuid Amerika plaatsvindt in september. Dit zou maken dat er miljoenen roofvogels migreren. Wij hebben er nog geen miljoen gezien, maar wel opvallend veel en dat zo boven de stad ;-) Naast de vele roofvogels zien we ook fregatvogels en pelikanen.

Uitzicht Panama StadUitzicht Panama StadUitzicht op Panama Stad

vrijdag 23 september

Vandaag gaan we Panama Stad al weer bijna verlaten, maar dat kan uiteraard niet zonder het Panama Kanaal te bekijken. Deze 81 kilometer lange kunstmatige waterweg loopt dwars door Panama heen en verbindt de Grote Oceaan met de Caraïbische Zee. Over deze afstand is er sprake van een flink hoogte verschil, waardoor er in totaal drie sluizen gemaakt zijn. Wij bezoeken vandaag de Miraflores sluizen. Het is een gigantisch complex met onder andere een museum over de historie van het kanaal en enkele technische wetenswaardigheden. In 1881 waren de Fransen gestart met het graven van het kanaal, maar hadden zich flink vergist in de omvang van de klus. De Fransen staakten de klus na een verlies van 250 miljoen dollar en meer dan twintig duizend doden. In 1904 namen de Amerikanen het project over en in 1914 vaarde het eerste schip door het kanaal. Inmiddels is het kanaal flink gemoderniseerd en kunnen zelfs de grootste containerschepen door het kanaal.

Het is werkelijk een machtig gezicht om die enorme schepen het sluizencomplex in te zien varen en te zien hoe zij een zo'n negen meter omlaag worden gebracht. Het kost het schip ongeveer 1 uur om deze sluis te passeren en 20 uur om het kanaal helemaal door te varen, dit is inclusief wachttijd.

Panama KanaalMiraflores sluis Panama KanaalPanama KanaalMiraflores sluis Panama Kanaal

Na het bezichtigen van dit technische wonder, rijden we naar onze volgende bestemming, namelijk Gamboa. Een klein dorpje midden in de Panamese jungle. We verblijven in een appartement met een prachtige groene tuin. Bij aankomst aan het einde van de middag zien we al diverse volgels waaronder een paar toekans en een paar agouti's (een soort grote cavia) in de tuin. Dit voorspelt veel goeds! In het dorp is welgeteld een restaurant geopend. Voor ons een bekend gezicht: een restaurant met een ruimte met TL verlichting en buiten tafeltjes met plastic stoelen. We worden echter verrast door de enorme uitgebreide kaart met onder andere Chinese gerechten. We eten onverwacht prima en kunnen met een volle buik weer terug naar ons appartement, waar we op tijd gaan slapen voor onze jungle avontuur.

1. Astrid:
    25 september 2022
    Wat leuk geschreven.
    Bedankt voor het delen van jullie avontuur,
    Ga jullie zeker verder volgen.
    Heel veel plezier.
  2. Mirjam:
    26 september 2022
    Heerlijk om te lezen. Bijzonder hoe groot het schip en hoe smal en ondiep het kanaal dan lijkt. Ook een prachtige foto die in het vliegtuig 😉
    Kijk uit naar de volgende avonturen😘