The gold and jade fever

25 november 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

In onze vorige blog hebben we verteld over de demonstratie met de goudpan. Zoals te verwachten is hierna de goudkoorts bij JJ toegeslagen. Bij het motel kunnen we gratis een goudpan lenen, waarmee we in het riviertje bij het dorp aan de slag gaan twee uur later hebben we nog geen flintertje goud gevonden en komen we tot de conclusie dat de toeristen die bij het museum een pan hebben gehuurd waarschijnlijk alles al hebben leeggevist.
Het gaat JJ natuurlijk niet gebeuren dat we geen goud vinden. Hij heeft zijn zinnen gezet een eigen goudpan. Dus op naar Hokitika op zoek naar een goudpan. Je zult het niet geloven, maar bij de plaatselijke out-door winkel, hebben ze er één te koop. Missie geslaagd!
Bij Liek is een hele andere koorts toegeslagen, namelijk het zoeken naar jade. In de vorige blog hebben we al verteld dat Hokitik, de plaats is waar veel jade gevonden wordt. Het is te vinden in de bergen, rivieren en op het strand. Uren kan ze turend over het strand lopen en met een grote glimlach een nieuwe schat in een zakje stoppen. Het is moeilijk om mee te stoppen,  want stel dat een eindje verderop nog mooiere exemplaren liggen?!

Uiteindelijk weten we Hokitika en Ross toch achter ons te laten en gaan we op weg naar ons volgende avontuur: de gletsjers. We zijn er inmiddels achter dat slapen voor een redelijke prijs bij een attractie, niet goedkoop of soms zelfs niet beschikbaar is. Vandaar de keuze om in één van de laatste dorpjes voor de gletsjers (we hebben het dan nog steeds over nog een uur rijden) te overnachten. Het dorp heet Harihari en stelt niks voor, lees: zo'n tien huizen, een hotel en een bar, that's it. Onze hotelkamer stamt uit de jaren 50, echt prachtig. Naast kamers heeft het hotel ook een bar en bistro. Het is vrijdagavond en al snel loopt de tent vol met buurtbewoners die gezellig een biertje komen drinken en wat eten. Het is een gezellige bedoeling, dat wij vanaf de bank onder het genot van een biertje aanschouwen.

We zijn vroeg op pad want we willen vandaag als het lukt twee gletsjers bezoeken en naar Wanaka rijden (zonder stops 4,5 uur rijden). Net als velen andere toeristen rijden we over de gletsjer highway richting de gletsjer. Een navigatie hebben we eigenlijk niet nodig. Behalve dat in dit deel van NZ er weinig wegen zijn, krijgt de weg de naam van waar je vandaan en naar toe rijdt. Dus we zo lang we de Franz Josef Highway volgen kan het niet mis gaan. Na ruim een uur rijden, komen we aan bij het dorpje Franz Josef Glacier. Het is er waanzinnig druk, ook hier zijn we niet de enige die de gletsjer willen bekijken.  Een paar kilometer verderop is de parkeerplaats waar het wandelpad naar de gletsjer begint. Bij het beginpunt van de route staan de weersomstandigheden aangegeven. Deze zijn goed (het is droog) en daarnaast staan er ook de nodige veiligheidsinstructies, onder andere dat de weersomstandigheden zeer snel kunnen veranderen en dat bij regen er enorme (over)stromingen kunnen ontstaan.

We starten met de wandeling en komen al snel bij een uitkijkpunt waarvandaan de gletsjer al te zien is. Deze ligt echter nog op grote afstand. Opvallend is een bordje dat aangeeft dat de gletser begin 1900 daar eindigde. Dat is wel even slikken, want het is duidelijk te zien dat de gletsjer enorm geslonken is. Het terrein waar de gletsjer zich bevond, is ruw terrein, er liggen heel veel stenen. We lopen verder omhoog en naderen stukje bij beetje de gletsjer. Onderweg zien we meerdere bordjes met jaartallen tot waar de gletsjer heeft gelopen. Er wordt aangegeven dat de gletsjer door de CO2 toename afneemt en er wordt een oproep gedaan om zuinig om te gaan met het milieu. Des te ironischer dat er continu helikopters over vliegen. Deze brengen toeristen boven op de gletsjer (tegen forse betaling uiteraard) omdat er geen andere manier meer is om op de gletsjer te komen. Uiteindelijk bereiken we het eindpunt van de route en hebben we een verbeterd uitzicht op de gletsjer, echter staan we nog steeds zo'n 750 meter er vanaf, dichterbij is niet meer mogelijk.  Voor vandaag staat ook de 5 km verderop gelegen Fox Glacier op het programma, maar helaas is het weer erg slecht geweest de afgelopen dagen. Door enorme regenval en sneeuw zijn wegen en wandelpaden weggespoeld. We mogen de weg dus niet op en kunnen de gletsjer helaas niet bezoeken. Dan zit er niets anders op dan doorrijden, maar dat is zeker geen straf aangezien we over de Haast Pass gaan rijden. Helaas begint het wel te regenen waardoor we niet alle bergen helemaal kunnen zien. Maar ondanks de regen is het werkelijk prachtig! Na een lange rit komen we eindelijk aan in Wanaka.

1. Astrid:
    30 november 2018
    Ik geniet van jullie reisverslag. Heb door jullie verhaal nog meer zin om ook te gaan. Heel veel plezier nog en kijk uit naar het volgende verslag. Xx
  2. Odile:
    30 november 2018
    wat leuk en mooi allemaal, die gletsjer heb ik ook gelopen, zooo mooi
  3. Angelique:
    Ja dat snap ik As!